XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

- postludium 

     Niewiele się pomyliłem z typowaniu zwycięzców. Przypomnę moje typy: Kate Liu, Eric Lu, Charles Richard-Hamelin, a także Seong-Jin Cho i Yike (Tony) Yang.

A oto ostateczne ustalenia Jury:

I nagroda - 30000 euro i złoty medal oraz nagroda Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza - 3000 euro

Seong-Jin Cho (Korea Południowa) 

II nagroda - 25000 euro i srebrny medal oraz nagroda Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty - 10000 euro

Charles Richard-Hamelin (Kanada) 

III nagroda - 20000 euro i brązowy medal oraz nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków - 5000 euro

Kate Liu (Stany Zjednoczone)

IV nagroda - 15000 euro

Eric Lu (Stany Zjednoczone)

V nagroda - 10000 euro

Yike (Tony) Yang (Kanada)

VI nagroda - 7000 euro

Dmitry Shishkin (Rosja)  

Równorzędne wyróżnienia po 4000 euro dla pozostałych finalistów:

Aljoša Jurinić (Chorwacja)

Aimi Kobayashi (Japonia)

Szymon Nehring (Polska)

Gorgijs Osokins (Łotwa)

     Nie przyznano nagrody Filharmonii Narodowej (3 euro) za najlepsze wykonanie koncertu.

Nagrody pozaregulaminowe: 

  • Nagroda dla najwyżej ocenionego uczestnika nie zakwalifikowanego do finału 

10 000 USD (Fundator: Hindu Cultural Society-Matale)

Dinara Klinton (Ukraina)

  • Nagroda im. prof. Zbigniewa Drzewieckiego dla najlepszego uczestnika reprezentującego Polskę, który nie został zakwalifikowany do finału

1 500 EURO (Fundator: Barbara i Zbigniew Fryderyk Drzewieccy)

Krzysztof Książek (Polska)

  • Nagroda im. Edwina Kowalika dla najlepszego uczestnika reprezentującego Polskę, który nie został zakwalifikowany do finału

3 000 USD (Fudator: Barbara i Roman Popielakowie)

Krzysztof Książek (Polska)

  • Nagroda dla uczestnika reprezentującego Polskę najwyżej ocenionego po drugim etapie

10 000 PLN (Fundator: Fundacja im. Barbary Zielińskiej)

Szymon Nehring (Polska)

  • Nagroda za najlepsze wykonanie mazurków

10 000 zł i praca malarska (Fundator: Fundacja im. Barbary Zielińskiej)

Kate Liu (Stany Zjednoczone)

  • Nagroda za najlepsze wykonanie poloneza

10 000 PLN i praca malarska (Fundator: Fundacja im. Barbary Zielińskiej)

Seong-Jin Cho (Korea Południowa)

  • Nagroda im. Ewy i Włodzimierza Kamirskich dla najmłodszego finalisty

15 000 USD (Fundator: Włodzimierz Kamirski)

Yike (Tony) Yang (Kanada)

     Oprócz tego przyznano wiele nagród — zaproszeń na koncerty w salach koncertowych całego świata. 

  Werdykt ten w swoich najistotniejszych punktach wywołał wiele komentarzy; wszystkie bez mała wszystkie podkreślały zbyt dalekie miejsce Kate Liu i nie włączenie do zdobywców nagród SzymonaNehrirnga.

     Nasza witryna w pełni  z tymi komentarzami się solidaryzuje. Oto one:

Prof. Marek Dyżewski (www.solidarni2010.pl):

Komentarz po I etapie Konkursu

Komentarz po II etapie Konkursu

Komentarz po III etapie Konkursu

Komentarz po przesłuchaniu finałowym Konkursu

Polskie Radio - Program II (podsumowanie w nocy 20/21 października 2015)

Polskie Radio - Program II (wypowiedź jurora prof. Piotra Palecznego 21

października 2015)

 

     Można zatem, trawestując znaną opinię z "Gazette Musicale de Paris" z 25 marca 1838 roku ("Na pytanie, kto jest pierwszym pianistą świata: Liszt czy Tahlberg, odpowiedź jest tylko jedna: Chopin") - podobnie odpowiedzieć: było wielu wspaniałych pianistów na Konkursie, ale tylko Kate Liu była tą JEDYNĄ.

Nasza lista "rankingowa" wygląda następująco:

1. Kate Liu                                                                         

2. Seong-Jin Cho                                                        

3. Charles Richard-Hamelin                                   

4.  Eric Lu                                                                      

5. Yike (Tony) Yang                                                           

6. Szymon Nehring

http://static.eu.chopincompetition2015.com/styles/album_item_www/public/picture/grzedzinski_20151015_603.jpg?ts=1444918958

Wypowiedź Kate Liu (za: Radio Chopin)

 

Posłowie

     Ferdynand Hiller we wspomnieniach o grze Chopina pisał: grając, "dawał tylko siebie i to w sposób szczególnie odrębny, […] Tak nikt nigdy klawiszów nie dotykał, w tak niezliczonych odcieniach i modyfikacjach nikt nigdy nie wydobywał dźwięków. Umiał połączyć granie rytmiczne - ze swobodą w sposób tak dziwny, że jego melodie wydawały się zawsze płodem doraźnej improwizacji i chwilowego natchnienie. Wszelkie względy o poglądy na zalety jego gry […] znikały, górowała myśl jedna: to gra Chopin. Nawet brak tej imponującej siły, jaką Thalberg i Liszt podbijali słuchaczy, stanowił u niego jeden wdzięk więcej. […] Zachwycał swą niepojętą tajemniczością".

     Czyż nie jest to opis gry Kate Liu?

     Opinie zacytowane wyżej w plikach mp3 znawców muzyki, w tym także jednego z jurorów - laureata III nagrody i nagrody specjalnej za polonezy na VIII Konkursie Chopinowskim w roku 1970 - prof., Piotra Palecznego, zdają się niedwuznacznie wskazywać na niesprawiedliwość werdyktu jury. Powiem więcej - to chyba największy skandal w całej historii Konkursów. Bowiem nigdy jeszcze nie przedłożono nad jedynie zjawiskową grę, najbliższą ideałowi stylu chopinowskiego - grę tylko doskonałą, wirtuozowską, ale dość pustą.

      Dla mnie nie jest to zagadka. Ja rozumiem te kolejne nieporozumienia. Kto chce poznać mój punkt widzenia - niech zechce zajrzeć na stronę moich artykułów publicystycznych do tekstu:  

 Stanisław Olędzki, Jurorzy – krytycy, sprzeczność immanentna?

„Ruch Muzyczny” 10 grudnia 2000 nr 25 – Konkurs Chopinowski

Na marginesie Konkursu Chopinowskiego